Efter många år användning har tyg och skummet i dynor dragit till sig fukt och lukter som får de kännas ofrescha.

Det framträder tydligast, när vi inför vintern samlar in dynorna i källaren eller garaget. 

Skummet åldras. Det krymper,  tappar sin form och spänstighet.

Det känns som att man sitter igenom.

De olika delar flyttar isär och lämnar glipor där allt har tendens att ramla in i. Kanske även klädseln har sett sina bästa dagar, tappat knappar, blivit fläckig eller sliten.

 

Är skummet inte för gammalt och passar formmässigt bra så kan man klä om.

Är det gammalt så är det nog ingen mening och bortkkastade pengar. De gamla dofter träder fram ändå och nysydd tight klädsel får elementen att tryckas ihop och glipa mot varandra och inredningen.  

Vi vågar påstå att kunna leverera helt nya madrasser med nytt klädsel till ett pris som inte är långt ifrån att klä om !

 

 

Exempel på olika typer av utförande finns i pdf - beskrivning samt en del information nedan.

 

En gammal dyna möter sin ersättare...

 

Den gamla har tappat sin form.

Olika element utförs av olika typer av skum.

Högre densitet (volymvikt) rekommenderas till salongen och navigationsplatsen samt ute. 

Lägre densitet till ryggstöd och madrasser i sovhytter.

 

Som standard räknar vi med 10 cm tjocka element.  

Vill man lyxa till, kan t.ex sovmadrasser utföras tjockare (12 cm) samtidigt som man behåller 10 cm i salongen.

 

Värt att notera är, att t.ex. i förpiken, där skrovets väggar lutar utåt ganska starkt, kan en 2 cm höjning av dynan generera uppåt  5 - 10 cm mera yta på bredden beroende på hur mycket det lutar !

Något som vi rekommenderar, är att komplettera alla liggande delar med  luftspaltsmattor.

Dessa limmas på skummet i underkant samt mot skrovsidan och blir insydda i hela dynan.

Detta motverkar kondens samt fukten vädras ut lättare.

Man behöver aldrig ställa upp dynor när man lämnar båten.

Ingen kondens bildas mot underlaget efter man har sovit och skummet ligger aldrig i blött!

Kostnad ?  Billigare att sy in från början, än  att komplettera i efterhand...

Tyget i underlaget är starkt, men samtidigt genomsläpligt för luft.

Dragkjedjor ingår som standard och är insydda i verje element.

Knappar är utseendemässig fråga. En stor båt med 2-3 rader knappar kan ha totallt mellan 200 - 300 st knappar...

 

      

Med eller utan syntetvadd ? 

Ren utseendefråga.  Option med vadd prissätts i oferten separat.

 

På framsidan av dynan, där kanten är utsatt för mekaniska belastningar  - händer, knäna, där viker vi ner vaddet på framkant hela vägen ner.

 

På bakre långsidan - mot skrovet/skottet där (om ventilationsmatta väljs) viker vi upp mattan till överkant dyna.

Det underlättar luftcirkulationen och låter inte fukten stanna kvar i luftspalten.

    

 

Framkant

Jämförelse med/utan vadd.

 

  

Bakkant (oavsett rak eller lutande)

Luftspaltsmatta mot skott/fribord, med eller

utan syntetvadd

 

 

 

 DYNTEX AB

Posses väg 5, 155 93 Nykvarn

e-post:  info@dyntex.se

tel:  Magdalena 0739 762 341